أخبار عاجلة

مسابقه الـ30 ألف معلم …الأولوية فى التعيين وطريقة التقديم الشروط وتخصصات المسابقة

 

مسابقه الـ30 ألف معلم …الأولوية فى التعيين وشروط وتخصصات المسابقة

 

كشفت هبة جاد، المدير العام بالجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، عن إجراء وإعداد الإدارة المركزية لتخطيط القوى العاملة بالجهاز لاحتياجات وزارة التربية والتعليم من المعلمين تفصيليا، ودراسة العجز الموجودة لكل مرحلة تعليمية ومادة ومحافظة ومنطقة، قبل أن يتم التوجيه من رئيس الجمهورية عبدالفتاح السيسي، بتعيين ١٥٠ ألف مدرس خلال ٥ سنوات بواقع ٣٠ ألف معلم كل عام.

وأشارت في تصريحات صحفية، إن المدرسين الذين سيتم تعيينهم بنظام المسابقة للتعيين، سيخضعون للتقييم في مركز تقييم القدرات والمسابقات بالجهاز.

أولا: المسابقة هتكون للجميع، لمن تعاقدوا من قبل وهم الـ36 ألف معلم، ولمن تعاقدوا بالحصة، ولم تعاقدوا بالتطوع، والخريجين من الكليات التي ستحتاج الوزارة لتخصصاتهم.

 

ثانيا: الإعلان عن شروط وتخصصات المسابقة، وطريقة التقديم هيكون في أول شهر أبريل إن شاء الله.

ثالثا: الأولوية هتكون للصفوف الابتدائية والمواد الأساسية لأن العجز فيها كبير جدا.

رابعا: الصفوف الأولى، يعني عربي، إنجليزي، علوم، دراسات، رياضيات، حاسب، وهكذا، أما باقي الصفوف فحسب نسب العجز في كل مادة في كل صف في كل مدرسة وهكذا.

خامسا: لن يتم تجاهل الإعدادية والثانوية ولكن ده هيكون في التخصصات اللي فيها عجز صارخ فقط، على الأقل في أول سنة من المسابقة.. لأن المسابقة ممتدة معانا لمدة خمس سنين وكل سنة هيتعين 30 ألف.

سادسا: الأنشطة هيكون لها نصيب في التعيينات، لأنها جزء من منظومة التعليم الجديدة بالصفوف الأولى.

سابعا: مدارس قرى حياة كريمة الجديدة، أكيد ليها نصيب كبير، لأنها بلا أي معلمين، وتم تأسيسها منذ شهور في القرى والمناطق التي يتم فيها تطبيق المشروع، ولم يكون فيها مدارس من قبل.

ثامنا: المسابقة نفسها مش هتكون على مستوى الجمهورية بنفس الأعداد في كل محافظة.. لأ.. دي هتكون حسب احتياج كل مادة في كل صف في كل مدرسة في كل إدارة، يعني مثلا – إدارة المطرية في القاهرة – محتاج 100 مدرس إنجليزي، بس الإدارة اللي جمبها محتاجة 50 بس، أما الإدارة اللي جمبهم مش هتكون طالبة إنجليزي خالص، أنا بطرح مثال مش أكتر لتبسيط المعلومة.

تاسعا: الكلام ده ليه؟.. لأن وزارة التعليم أصبح عندها قاعدة بيانات كاملة متكاملة، عن كل فصل في الخمسين ألف مدرسة على مستوى الجمهورية، فيه عجز إيه، ومحتاج كام معلم، في كل مادة، وكل مدرسة محتاج كام معلم في كل صف، وهكذا.. والحصر ده مكنش موجود قبل كده، لكنه اتعمل.

عاشرا: المسابقة مش هيكون فيها تدخل من أي عنصر بشري، وكله إلكتروني تحت عين الأجهزة الرقابية، وده تكليف رئاسي، علشان لا يبقى فيه واسطة، ولا معارف، ولا فلوس، واللي هينطبق عليه الشروط هو اللي هيترشح للتعيين (إلكترونيا)، وبعدها يتدرب تدريب كامل (تدريب تربوي، تدريب وتأهيل سلوكي، تدريب في التعامل مع الطلاب، تدريب على المناهج وطرق تدريسها بناء على المنظومة الجديدة) وبعدها يدخل إجراءات التعيين، يعني محدش هيجي من البيت على المدرسة.

لتحميل اقرار صلاحية  الترقى  اضغط هناا

 

الوسوم
اظهر المزيد

بوابة الواقع

الواقع , هي مدونه اخباريه تهتم بما هو جديد فى العالم العربي و خاصه العلم و التعليم ويحرص دائما على خدمة التعليم والمعلم والطالب الازهرى عمل محررا بمواقع وبوابات الكترونية عديدة لأنه فى قلب الحدث

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

13 + 5 =

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock